TaxOff – elektronické podání daně z příjmů pro podnikatelské subjekty
Článek se zabývá problematikou, jak je aktuálně nutné řešit v případě elektronického podání sestavení přiznání u subjektů, kteří mají povinnost k přiznání doložit údaje z účetní závěrky.
Správci daně až do letoška akceptovali elektronické podání, kde výkazy "Rozvaha" i "Výkaz zisku a ztráty“ byly připojeny v datovém souboru daňového přiznání formou obecné přílohy ve formátu PDF. Tato letitá a zhusta využívaná praxe bohužel letos narazila a s největší pravděpodobností, pokud MF ČR pod tlakem veřejnosti nerozhodne jinak, nebude již nadále možná. Letos v tomto smyslu registrujeme zatím 3 případy, kdy někteří správci daně označili takovéto podání daňového přiznání za vadné (s odkazem na §74 DŘ) a žádají po subjektech odstranění vad podání.
Na naše dotazy z 6.3.2015 k této problematice byly zveřejněny Ministerstvem financí (v pátek 13.3.2015) tyto 2 články:
podání pro právnické osoby
podání pro fyzické osoby
+ 20.3.2015 byla k problematice zveřejněna MF ČR
metodická pomůcka pro správce daně.
V praxi to znamená pro osobu odpovědnou za podání přiznání (která má k dispozici výkazy ve formátu PDF) hodnoty z hotových výkazů přepisovat do jiných kolonek.
Náš dotaz na MF ČR ze dne 13.3.2015,
od jakého termínu je zaváděna tato nová praxe, byl zodpovězen dne 23.3.2015.
V programu TaxOff je samozřejmě možno pro podnikatelské subjekty účtující v soustavě podvojného účetnictví sestavit výkazy dle Vyhlášky č. 500/2002 Sb, problematika sestavení je zde velmi podrobně zpracována až po sestavení výkazů ze zůstatků účtů včetně možnosti tyto zůstatky importovat z externího účetního programu. Samozřejmě je v programu vyřešeno i připojení sestavených výkazů do datového souboru XML, tuto problematiku uživatelům programu podrobně popisujeme v samostatném článku
Jak správně sestavit účetní výkazy a zajistit jejich elektronické podání v rámci daňového přiznání.
Použít pro sestavení výkazů program TaxOff bylo ovšem až dosud zbytečné, pokud výkazy byly k dispozici z externího účetního systému ve formátu PDF. Proto nyní, s ohledem na aktuální požadavky státní správy, řešíme nově i možnost importu výkazů z externího programu, aby nařízením dotčení uživatelé nemuseli hodnoty otrocky přepisovat z jednoho formátu do jiného. Toto řešení i vyhlášení formátu pro import zveřejníme již brzy, aby funkci mohli využít uživatelé podávající přiznání i v prvním zákonném termínu (1.4.2015).
Výkazy pro banky a finanční instituce (dle Vyhlášky 501/2002), pojišťovny (dle Vyhlášky 502/2002), zdravotní pojišťovny (dle Vyhlášky 503/2002), neziskové organizace (dle Vyhlášky 504/2002) v programu TaxOff sestavit nelze (nikdy ani nešlo).
Pokud je proto pomocí programu TaxOff sestaveno a podáváno elektronicky přiznání i pro tyto typy subjektů, s ohledem na nové požadavky státní správy bude nutné vygenerované XML načíst nejprve do aplikace EPO a výkazy v předepsané podobě doplnit zde.
Doplněním výkazů pro neziskové organizace, které po nás někteří uživatelé poptávali, se chceme zabývat v průběhu 2.kv tohoto roku.
Šťastný Daniel, Martin
metodika a podpora TaxOff